آقای مهندس مسعود عالم، مدیر پروژه شرکت مهندسین مشاور هندسه پارس در خصوص موضوع خبر اینطور توضیح دادند:
مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس و قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. بندر شهید رجایی با برخورداری از زیرساختهای مناسب انواع مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بینالمللی راه آهن، هوایی و جادهای، نقش پررنگی در صنعت حمل و نقل ایران ایفا نموده و با حدود 80 بندر معروف جهان از طریق 35 خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی داشته است و تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.
با توجه به اهمیت استراتژیک بندر شهید رجایی، کارایی و ایمنی اسکلههای آنها حیاتی بوده و لازم است تمهیدات لازم برای پیشگیری از خرابی اسکلهها و ملحقات آنها صورت پذیرد. برای این منظور بازرسیهای کلی و دورهای از اسکلهها صورت می گیرد.
انجام خدمات نظارت بر قرارداد «تعمیرات اساسی تیر پیشانی و کانل های تاسیساتی اسکله های 17 تا 19 بندر شهید رجایی» از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به مهندسین مشاور هندسه پارس واگذار گردیده است. در اواخر سال 1402 بمنظور انجام تعمیرات اسکله های مذکور، این خدمات به پیمانکار منتخب یعنی شرکت ساز آب کیان پاد واگذار گردید. در حال حاضر تحویل زمین انجام گردیده است و مراحل انجام تجهیز کارگاه در دست اقدام می باشد.
در تصویر زیر محدوده اسکله های شماره 17 تا 19 مشخص گردیده است:
در پروژه حاضر، تعمیر و بازسازی سازهای و ملحقات پهلوگیری، مهاربندی و تأسیساتی اسکلهها مورد توجه قرار گرفته است.
اجزای طرح اصلاحی و تعمیراتی در اسکله ها:
- طرح تعمیر تیر پیشانی
- ترمیم بولاردها
- تعمیر کانال های تاسیساتی
- تعمیر کانال های جمع آوری آب های سطحی
- برچیدن لوله های تاسیساتی و اجرای لوله های پلی اتیلن
- تعمیر منهول و دریچه برق
- تعمیر کاراستاپرها
- رنگ آمیزی پیشانی و زیر طاق اسکله ها
- تعویض نردبان ها
- تعویض برخی از سلول ضربه گیرها (استفاده از فندرهای سلولی از نوع SUC1150 و SUC1250)
از نظر اهمیت سازهای و میزان آسیبهای مشاهده شده، بیشترین خرابی در تیر پیشانی و زیر طاق اسکله مشاهده شده است. بنابراین بخش عمده طرح ترمیم مربوط به این محدودهها میباشد. در این پروژه راهکار ترمیم بخش های آسیب دیده به جای تخریب و جایگزینی کامل تیر موجود به عنوان راهکار اصلی جهت تعمیر و بازسازی تیر پیشانی این اسکله انتخاب شد.
روش ترمیم بخش های آسیب دیده :
- برداشتن بتن معیوب
- ترمیم میلگردهای موجود
- دوختن بتن جدید به بتن قدیم
- قالب بندی و بتن ریزی
طرح ترمیم فندرها :
فندرها به منظور دفع نیروی پهلوگیری شناورها بر روی بدنه اسکله نصب میشوند. برخی از این فندرها دچار آسیب دیدگی شدهاند که نیاز به تعویض دارند. فندرها از نوع سوپرسل SUC1150 و SUC1250 میباشد. متعلقات این فندرها مانند پدهای روی صفحات ضربه گیر و زنجیرها نیز در برخی نقاط دچار آسیب شده اند که نیاز به تعویض دارند.