مهندس سیاوشی مدیر پروژه هندسه پارس گفت :
پروژه «انجام مطالعات خطوط لوله نفتی کریدور های B,V بندر خلیج فارس » آغاز شد.
همزمان با بهره برداری از پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس در سال 1397، سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفت سه پست اسکله نفتی جدید 100 هزار تنی را در بندر شهیدرجایی احداث نماید تا علاوه بر اسکله های نفتی موجود بتواند در انتقال فرآورده های نفتی منطقه سهیم باشد.
در حال حاضر شرکت پخش فرآورده های نفتی از طریق اسکله های نفتی موجود 1 و 2 بندر شهید رجایی فرآورده هایی مثل نفت کوره ، گازوئیل ، بنزین ، نفتا ، نفت سفید و … را منتقل می نماید.(شکل 2)
در مطالعات حاضر، مهندسین مشاور هندسه پارس خدمات مهندسی در بخشهای طراحی مفهومی، مطالعات پایه و تفصیلی را انجام می دهد. این خدمات در محدوده کریدورهای B ، Vو F در محدوده بندر خلیج فارس و بندر شهید رجایی برای خطوط لوله نفتی که قرار است از سرمایه گذاران و ذینفعان بزرگ مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس، انبار نفت شهید رجایی و سایت 25 هکتاری توسعه انرژی کرانه به اسکله های نفتی بندر شهید رجایی متصل شوند، انجام می گردد. مطالعات حاضر با در نظر گرفتن و پیروی از طرح مصوب جامع بندر خلیج فارس و بندر شهید رجایی و با توجه به استانداردهای مورد تایید واحد مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، استانداردهای بین المللی و استانداردهای مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، در مدت زمان 10 ماه انجام خواهد شد.
محدوده انجام مطالعات حاضر از ابتدای کریدور F در شمال شرقی بندر خلیج فارس آغاز میشود و در مسیر کریدور F تا BRANCH STATION در شرق کریدور B ادامه مییابد. سپس با عبور از کریدورهای B و V تا ابتدای ایستگاه اندازه گیری موجود در ابتدای موج شکن بندر شهید رجایی خاتمه مییابد.(شکل 3)
پیش از این مهندسین مشاور هندسه پارس از سال 1390، مطالعات مهندسی و نظارت بر اجرای مراحل آماده سازی زیرساختها و احداث تاسیسات زیربنایی در فاز 1 و 2 بندر خلیج فارس را انجام داده است.
همچنین از سال 1399 مطالعات ساماندهی و احداث خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس با هدف احداث کریدورهای خطوط لوله نفتی جامع و استاندارد، برای همه سرمایه گذاران نفتی کوچک بندرخلیج فارس توسط مهندسین مشاور هندسه پارس انجام شد.(شکل4)