با اتمام عملیات لایروبی بستر دریا در ناحیه جزر و مدی و تکمیل ساخت دو عدد از استرینگهای دریایی خطوط آبگیر و پسآب مربوط به این ناحیه، عملیات به آب اندازی و غرق کردن استرینگ مربوط به خط آبگیر در ساعت 17:00 روز جمعه مورخ 1400/10/10 آغاز شد.
ناظر مقیم پروژه لیان در رابطه با این خبر توضیح داد: «با اتمام عملیات لایروبی بستر دریا در ناحیه جزر و مدی و تکمیل ساخت دو عدد از استرینگهای دریایی خطوط آبگیر و پسآب مربوط به این ناحیه، عملیات به آب اندازی و غرق کردن استرینگ مربوط به خط آبگیر در ساعت 17:00 روز جمعه مورخ 1400/10/10 آغاز شد.»
محمدرضا عابدی در رابطه با نحوه اجرا کار توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد: روش به آب اندازی خطوط لوله دریایی مورد استفاده در این پروژه، از طریق ریل گذاری و ترولی است. در این پروژه با توجه به وجود دوخط لوله دریایی، یک ریل جهت استقرار و به آب اندازی خطوط لوله در نظر گرفته شده است. استرینگهای دریایی بر روی ترولیهای مستقر روی ریل ساخته شده و پس از بلایند کردن و بازرسی های فنی مربوطه، در شرایط جوی مناسب به داخل دریا پوش داده میشوند. با توجه به وزن کم استرینگها در حالت خالی، این اجزا در داخل دریا بصورت شناور مانده که از طریق سه قایق به سمت موقعیت مورد نظر هدایت گردیده و با بازکردن شیرهای در نظر گرفته شده و ورود آب به داخل آنها، غرق می شوند. سپس با پایین آمدن سطح آب در حالت جزر، عملیات بکفیل روی لوله ها انجام می گیرد.
وی افزود: «در این پروژه 11 استرینگ دریایی مربوط به خط پسآب و 9 استرینگ دریایی مربوط به خط آبگیر وجود دارد که طول بزرگترین آن 126 متر و کوتاهترین آن 26 متر می باشد که با انجام به آب اندازی و غرق کردن دو استرینگ 126 و 120 متری هر دوخط آبگیر و پسآب، پیشرفت عملیات اجرای خطوط لوله دریایی به حدود 15 درصد می رسد.»