پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی

شرح خبر:

آقای مهندس مسعود عالم از مدیران پروژه در شرکت هندسه پارس در خصوص موضوع خبر اینطور توضیح دادند:

مجتمع بندری شهید رجایی با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس و قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. بندر شهید رجایی با برخورداری از زیرساخت‌های مناسب انواع مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بینالمللی راه آهن، هوایی و جاد‌ه‌ای، نقش پررنگی در صنعت حمل و نقل ایران ایفا نموده و با حدود 80 بندر معروف جهان از طریق 35 خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی داشته است و تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.

با توجه به اهمیت استراتژیک بندر شهید رجایی، کارایی و ایمنی اسکله‌های آن‌ها حیاتی بوده و لازم است تمهیدات لازم برای پیشگیری از خرابی اسکله‌ها و ملحقات آن‌ها صورت پذیرد. برای این منظور بازرسی‌های کلی و دوره‌ای از اسکله‌ها صورت می گیرد.

قرارداد « تعمیرات اساسی اسکله 20 و بازسازی و اصلاح نشیمن گاه فندرو ملحقات اسکله های 16 الی 19 و کانال آب های سطحی مجاور اسکله های بندر شهید رجایی» بمنظور انجام تعمیرات اسکله ها در سال 1396 از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به شرکت مهندسین مشاور هندسه پارس واگذار گردید. تعمیرات اسکله‌ها از اواخر سال 1396 آغاز گردیده و تاکنون 97 درصد عملیات اجرایی در اسکله های مذکور به پایان رسیده است. در شکل زیر موقعیت اسکله‌های بندر شهید رجایی نشان داده شده است.

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی

 

در پروژه حاضر، تعمیر و بازسازی سازه‌ای و ملحقات پهلوگیری، مهاربندی و تأسیساتی اسکله‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

اجزای طرح اصلاحی و تعمیراتی در اسکله ها:

1- ترمیم بولاردها
2- تعمیر کانال های تاسیساتی
3- تعمیر کانال های جمع آوری آب های سطحی
4- تعمیر منهول و دریچه برق
5- تعمیر کاراستاپرها
6- رنگ آمیزی پیشانی و زیر طاق اسکله ها
7- تعویض نردبان ها
8- تعویض فندرها (استفاده از فندرهای سلولی از نوع SUC1150 و SUC1250)
9- طرح تعیمر تیر پیشانی
10- همتراز کردن سطح فندرهای اسکله شماره 20 و اطاله اسکله شماره 21

از نظر اهمیت سازه‌ای و میزان آسیب‌های مشاهده شده، بیشترین خرابی در تیر پیشانی اسکله مشاهده شده است. بنابراین بخش عمده طرح ترمیم مربوط به تیر پیشانی اسکله هامی باشد. در این پروژه راهکار ترمیم بخش های آسیب دیده به جای تخریب و جایگزینی کامل تیر موجود به عنوان راهکار اصلی جهت تعمیر و بازسازی تیر پیشانی این اسکله انتخاب شد.

در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی در این پروژه خرید و تامین قطعات ضربه‌گیر کشتی و متعلقات آن از تولید کنندگان داخلی انجام شده است.

روش ترمیم بخش های آسیب دیده :

  • برداشتن بتن معیوب
  • ترمیم میلگردهای موجود
  • دوختن بتن جدید به بتن قدیم
  • قالب بندی و بتن ریزی

 

طرح ترمیم فندرها :

فندرها به منظور دفع نیروی پهلوگیری شناورها بر روی بدنه اسکله نصب میشوند. در اسکله های 16 الی 20 بندر شهید رجایی از فندرهای لاستیکی V شکل استفاده شده است که بصورت زوج در بالا و پایین و بر روی یک نشیمن بتنی می باشند. با توجه به خرابی و آسیب دیدگی شدید آنها، فندرهای موجود با فندرهای سوپرسل از نوع SUC1150 و SUC1250 جایگزین گردیده است.

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
نمایی از تخریب سطح عرشه و پیشانی

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
عملیات آرماتور بندی سطح عرشه

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
آرماتور بندی زیر طاق

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
قالب نبدی و بتن ریزی سطح عرشه

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
طرح جدید مقطع کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
نصب کاراستاپر و رنگ آمیزی سطح پیشانی اسکله

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
نصب فندر سوپرسل

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
نمایی از تکمیل عملیات تعمیرات اسکله ها

 

پیشرفت تعمیرات اسکله‌های بندر شهید رجایی
انجام تست عملکرد فندرها
نوشتهٔ پیشین
استخدام مهندس عمران یا مکانیک
نوشتهٔ بعدی
استخدام منشی خانم

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست